Nie przypuszczałem, że o gobelinach można napisać aż tyle. I nie zasnąć

ie od dziś wiadomo, że artyści w swojej działalności potrafią wykorzystywać najrozmaitsze, często dziwne i kontrowersyjne, materiały. Najprostszym tego przykładem jest nurt „arte povera”, którego termin, ukuty w latach 60. XX wieku, oznaczał tyle, co „sztuka uboga” i zastosowany został wobec działalności grupy włoskich twórców, posługującymi się w swojej sztuce pospolitymi surowcami. Dlatego też Michelangelo Pistoletto stworzył realizację pt. „Wenus wśród szmat”,

READ MORE

Osiem kobiet w Konduktorowni. Tak naprawdę było ich więcej [ZDJĘCIA Z WERNISAŻU]

W częstochowskiej Konduktorowni przy ul. Piłsudskiego 34/36 można już oglądać Ogólnopolską Wystawę Sztuki ‚Osiem kobiet’. Jej wernisaż odbył się w czwartek 8 marca. Swoje prace – tkaninę artystyczną i papier unikatowy – pokazały: Katarzyna Bielec, Krystyna Grzybek, Ewa Latkowska-Żychska, Maria Matyja-Rozpara, Ewa Mróz, Barbara Pierzgalska-Grams, Jolanta Rudzka-Habisiak i Maria Węgrzyniak-Szczepkowska.

READ MORE

Z czego utkani jesteśmy?

 O.pl / Marta Haiger

Tkanina nie jest korzystnym materiałem twórczym do portretowania. Wizerunki realizowane w tym materiale tekstylnym przyjmują charakter bardziej anonimowego przedstawienia portretowego, odwołującego się do poczucia ludzkiej samotności. Pomimo wspólnego charakteru tych realizacji każdy artysta tkaniny unikatowej ma swój indywidualny sposób przedstawiania. O czym świadczą prace Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej.

READ MORE
DOWNLOAD (PDF)
Maria Węgrzyniak-Szczepkowska jest artystką oryginalną pod każdym względem. Za dziedzinę twórczości obrała sobie tkaninę, za pomocą której wyraża własny sposób postrzegania współczesnego świata oraz funkcjonującego w nim człowieka. Do konstruowania niezwykłych, wizualnych wypowiedzi artystka wykorzystuje materiały zupełnie nietypowe, takie jak elementy ubrań, papier, skórę, kable elektryczne, plastik oraz przedmioty codziennego użytku. Chociaż istotą jej twórczości jest treść, gobeliny Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej zachwycają formą, fakturą, kolorystyką, warsztatową precyzją.
Katarzyna Zahorska, Rynekisztuka.pl
Aktualni twórcy zajmujący się tkaniną artystyczną coraz dosadniej udowadniają, że dziedzina ta pozwala na równie ogromną swobodę ekspresji, jak tradycyjne metody przedstawiania. Duży wpływ na intensywność wyrazu dzieła tkackiego, obok poruszanego przez nie tematu, ma również materiał, z którego zostało wykonane. Celem Jolanty Rudzkiej­-Habisiak oraz Marii Węgrzyniak­-Szczepkowskiej jest nieustanne poszerzanie formalnych i kompozycyjnych granic tkaniny artystycznej.
Do przedstawień zbiorowości aktualnie nawiązuje Maria Węgrzyniak-Szczepkowska, wykorzystująca w swoich gobelinach atrybuty charakteryzujące daną społeczność. Zastosowanie tego zabiegu doskonale uwidacznia tkanina pt. Mięso armatnie, na której artystka zgromadziła między innymi odznaczenia, amunicję czy elementy wojskowej odzieży. Ten sposób obrazowania nie stanowi jednak reguły, ponieważ autorka nierzadko uzyskuje bardzo sugestywny wizerunek grupy poprzez konstruowanie za pomocą gotowych przedmiotów jedynie pewnych uniwersalnych skrótów myślowych.
Marta Haiger, O.pl

Sensualność tkaniny

Enter the room / Róża Jachyra

„Tkanina artystyczna”, „tkanina unikatowa”, „polska szkoła tkaniny”. Określenia można mnożyć. Pewne jest jedno: tkanina to materiał o dużym potencjale, którzy twórcy sztuki współczesnej chętnie wykorzystują w swojej pracy.

READ MORE
DOWNLOAD (PDF)

Tkanina z kabla i papieru

Miasto kobiet / Patrycja Wachlik

Myśląc o tkaninie artystycznej większość ma przed oczami dekoracyjny gobelin ścienny, obfitujący w majestatyczne mitologiczne lub biblijne sceny. Współczesna sztuka tekstylna postępuje wraz z nowoczesnym duchem naszych czasów, zaś artyści coraz częściej sięgają po innowacyjne materiały twórcze. Kto spodziewałby się, że gobelin można utkać z papieru albo kabli elektronicznych?

READ MORE
DOWNLOAD (PDF)

Artystki poszukujące – Jolanta Rudzka-Habisiak i Maria Węgrzyniak-Szczepkowska

Reflektor. Rozświetlamy Kulturę / Róża Jachyra

(…) Papier i skóra to surowce, po które często sięga także Maria Węgrzyniak­-Szczepkowska. Artystka często jednak komponuje je z innego typu niekonwencjonalnymi tworzywami, takimi jak: kable elektroniczne, fragmenty ubrań, a także gotowe przedmioty codziennego użytku. Ta formalna rozmaitość stosowanych materiałów wynika z przedmiotu zainteresowania autorki, jakim jest człowiek, jego relacje z otoczeniem, emocje i przekonania.

READ MORE
DOWNLOAD (PDF)

Papier, skóra i elektronika, czyli współczesna tkanina artystyczna Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej – wywiad

Rynekisztuka.pl / Katarzyna Zahorska

Maria Węgrzyniak-Szczepkowska jest artystką oryginalną pod każdym względem. Za dziedzinę twórczości obrała sobie tkaninę, za pomocą której wyraża własny sposób postrzegania współczesnego świata oraz funkcjonującego w nim człowieka. Do konstruowania niezwykłych, wizualnych wypowiedzi artystka wykorzystuje materiały zupełnie nietypowe, takie jak elementy ubrań, papier, skórę, kable elektryczne, plastik oraz przedmioty codziennego użytku. Chociaż istotą jej twórczości jest treść, gobeliny Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej zachwycają formą, fakturą, kolorystyką, warsztatową precyzją.

READ MORE
DOWNLOAD (PDF)