,,Wątki Istotne” Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej do 30 czerwca w Warszawie
Maria Węgrzyniak-Szczepkowska to artystka wizualna zajmująca się sztuką tekstylną od wielu lat. Wykształcenie w kierunku historii filozofii sprawiło, że jej gobeliny umiejętnie łączą tradycyjne tkactwo z ciekawą narracją artystyczną. Prace podejmują refleksję nad otaczającym światem, a wśród obiektów pokazanych na wystawie ,,Wątki istotne” w Galerii ,,Po Prawej Stronie Wisły” szczególnie wyróżniają się te, w których strukturę artystka wplata ważne dla niej przedmioty.
Nie przypuszczałem, że o gobelinach można napisać aż tyle. I nie zasnąć
ie od dziś wiadomo, że artyści w swojej działalności potrafią wykorzystywać najrozmaitsze, często dziwne i kontrowersyjne, materiały. Najprostszym tego przykładem jest nurt „arte povera”, którego termin, ukuty w latach 60. XX wieku, oznaczał tyle, co „sztuka uboga” i zastosowany został wobec działalności grupy włoskich twórców, posługującymi się w swojej sztuce pospolitymi surowcami. Dlatego też Michelangelo Pistoletto stworzył realizację pt. „Wenus wśród szmat”,
Osiem kobiet w Konduktorowni. Tak naprawdę było ich więcej [ZDJĘCIA Z WERNISAŻU]
W częstochowskiej Konduktorowni przy ul. Piłsudskiego 34/36 można już oglądać Ogólnopolską Wystawę Sztuki 'Osiem kobiet’. Jej wernisaż odbył się w czwartek 8 marca. Swoje prace – tkaninę artystyczną i papier unikatowy – pokazały: Katarzyna Bielec, Krystyna Grzybek, Ewa Latkowska-Żychska, Maria Matyja-Rozpara, Ewa Mróz, Barbara Pierzgalska-Grams, Jolanta Rudzka-Habisiak i Maria Węgrzyniak-Szczepkowska.
Z czego utkani jesteśmy?
O.pl / Marta Haiger
Tkanina nie jest korzystnym materiałem twórczym do portretowania. Wizerunki realizowane w tym materiale tekstylnym przyjmują charakter bardziej anonimowego przedstawienia portretowego, odwołującego się do poczucia ludzkiej samotności. Pomimo wspólnego charakteru tych realizacji każdy artysta tkaniny unikatowej ma swój indywidualny sposób przedstawiania. O czym świadczą prace Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej.
Maria Węgrzyniak-Szczepkowska jest artystką oryginalną pod każdym względem. Za dziedzinę twórczości obrała sobie tkaninę, za pomocą której wyraża własny sposób postrzegania współczesnego świata oraz funkcjonującego w nim człowieka. Do konstruowania niezwykłych, wizualnych wypowiedzi artystka wykorzystuje materiały zupełnie nietypowe, takie jak elementy ubrań, papier, skórę, kable elektryczne, plastik oraz przedmioty codziennego użytku. Chociaż istotą jej twórczości jest treść, gobeliny Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej zachwycają formą, fakturą, kolorystyką, warsztatową precyzją.
Aktualni twórcy zajmujący się tkaniną artystyczną coraz dosadniej udowadniają, że dziedzina ta pozwala na równie ogromną swobodę ekspresji, jak tradycyjne metody przedstawiania. Duży wpływ na intensywność wyrazu dzieła tkackiego, obok poruszanego przez nie tematu, ma również materiał, z którego zostało wykonane. Celem Jolanty Rudzkiej-Habisiak oraz Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej jest nieustanne poszerzanie formalnych i kompozycyjnych granic tkaniny artystycznej.
Do przedstawień zbiorowości aktualnie nawiązuje Maria Węgrzyniak-Szczepkowska, wykorzystująca w swoich gobelinach atrybuty charakteryzujące daną społeczność. Zastosowanie tego zabiegu doskonale uwidacznia tkanina pt. Mięso armatnie, na której artystka zgromadziła między innymi odznaczenia, amunicję czy elementy wojskowej odzieży. Ten sposób obrazowania nie stanowi jednak reguły, ponieważ autorka nierzadko uzyskuje bardzo sugestywny wizerunek grupy poprzez konstruowanie za pomocą gotowych przedmiotów jedynie pewnych uniwersalnych skrótów myślowych.
Sensualność tkaniny
Enter the room / Róża Jachyra
„Tkanina artystyczna”, „tkanina unikatowa”, „polska szkoła tkaniny”. Określenia można mnożyć. Pewne jest jedno: tkanina to materiał o dużym potencjale, którzy twórcy sztuki współczesnej chętnie wykorzystują w swojej pracy.
Tkanina z kabla i papieru
Miasto kobiet / Patrycja Wachlik
Myśląc o tkaninie artystycznej większość ma przed oczami dekoracyjny gobelin ścienny, obfitujący w majestatyczne mitologiczne lub biblijne sceny. Współczesna sztuka tekstylna postępuje wraz z nowoczesnym duchem naszych czasów, zaś artyści coraz częściej sięgają po innowacyjne materiały twórcze. Kto spodziewałby się, że gobelin można utkać z papieru albo kabli elektronicznych?
Artystki poszukujące – Jolanta Rudzka-Habisiak i Maria Węgrzyniak-Szczepkowska
Reflektor. Rozświetlamy Kulturę / Róża Jachyra
(…) Papier i skóra to surowce, po które często sięga także Maria Węgrzyniak-Szczepkowska. Artystka często jednak komponuje je z innego typu niekonwencjonalnymi tworzywami, takimi jak: kable elektroniczne, fragmenty ubrań, a także gotowe przedmioty codziennego użytku. Ta formalna rozmaitość stosowanych materiałów wynika z przedmiotu zainteresowania autorki, jakim jest człowiek, jego relacje z otoczeniem, emocje i przekonania.
Papier, skóra i elektronika, czyli współczesna tkanina artystyczna Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej – wywiad
Rynekisztuka.pl / Katarzyna Zahorska
Maria Węgrzyniak-Szczepkowska jest artystką oryginalną pod każdym względem. Za dziedzinę twórczości obrała sobie tkaninę, za pomocą której wyraża własny sposób postrzegania współczesnego świata oraz funkcjonującego w nim człowieka. Do konstruowania niezwykłych, wizualnych wypowiedzi artystka wykorzystuje materiały zupełnie nietypowe, takie jak elementy ubrań, papier, skórę, kable elektryczne, plastik oraz przedmioty codziennego użytku. Chociaż istotą jej twórczości jest treść, gobeliny Marii Węgrzyniak-Szczepkowskiej zachwycają formą, fakturą, kolorystyką, warsztatową precyzją.